بزرگداشت روز ملی آب

روز جهانی آب

به دنبال برگزاری کنفرانس سازمان ملل در مورد «محیط­زیست و توسعه «UNCED در ژوئن سال 1992 که منجر به تهیه و تصویب سند و دستور کار «Agenda 21» گردید، مجمع عمومی سازمان ملل در 22 دسامبر همان سال طی قطعنامه­ای، 22مارس (دوم فروردین) هر سال را به عنوان روز جهانی آب اعلام نمود. در این قطعنامه از کلیه کشورها دعوت شد نسبت به گرامیداشت روز مذکور از طرق مختلف از جمله تهیه و توزیع نشریات در مورد افزایش آگاهی­های جامعه، برگزاری کنفرانس­ها، سمینارها، میزگردها و نمایشگاه­های مرتبط در چارچوب برنامه­های توصیه شده در سند دستور کار 21 اقدام نمایند.


 شیوه اعلام روز جهانی آب

پس از تصویب سند و دستور کار Agenda 21 در مجمع عمومی، سازمان یونسکو انتخاب شعار هر سال و اعلام آن را عهده‌­دار گردید. بدین ترتیب سازمان مذکور جز سال 1993 که اولین سال گرامیداشت روز جهانی آب محسوب می­‌گردد، برای سال­‌های 1994 و به بعد از بین مسائل و چالش مربوط به منابع آب و مدیریت آن شعار مناسبی را انتخاب و اعلام نموده است. این روند تا سال 2003 که نهاد UN-Water در سازمان ملل تشکیل گردید، ادامه یافته است. نهاد  UN-Water  به عنوان هماهنگ­‌کننده فعالیت‌­های کلیه سازمان­‌های وابسته به سازمان ملل که به نحوی در مدیریت منابع آب فعالیت می‌نمودند، ساماندهی گردید. لذا از سال 2003 به بعد تعیین و اعلام شعار روز جهانی آب به عهده نهاد UN-Water گذاشته شده است.

 

 روز جهانی آب در سال 2022: آب زیرزمینی GROUNDWATER - MAKING THE INVISIBLE VISIBLE

روز جهانی آب در سال میلادی جاری مصادف با 22 مارچ 2022 (2 فروردین 1401) از طرف UN-Water، آب زیرزمینی- آشکارسازی آنچه ناپیداست Groundwater-Making the Invisible Visible نامگذاری شده و بر این مسئله تأکید دارد که هم انسان، هم طبیعت و در واقع کل جهان به منبعی که در عین ناپیدا بودن، بسیار با ارزش است، به شدت وابسته است. آب زیرزمینی، تقریباً نیمی از آب آشامیدنی مردم دنیا، حدود 40 درصد از آبی که در آبیاری به کار برده می­‌شود و یک سوم از منابعی که در صنایع استفاده می‌­شود را تأمین می­‌کند. آب زیرزمینی نه تنها در پایداری اکوسیستم‌­ها نقشی حیاتی دارد، بلکه به عنوان عاملی مهم در سازگاری با تغییر اقلیم نیز شناخته شده است. با افزایش کمبود آب در جهان (در اثر فعالیت‌­های انسانی و تغییر اقلیم)، وابستگی به منابع آب زیرزمینی و فشار بر این منابع افزایش یافته است.

با وجود اهمیت این منابع، آب زیرزمینی اغلب دور از چشم و دور از ذهن است. در واقع، انسان­‌ها، بدون اینکه بدانند هر روز از این منابع استفاده می­‌کنند. این منابع، گنجی پنهان زیر پاهای ما هستند که برای مدیریت پایدار آن نیاز به آگاهی‌­رسانی و اراده و مشارکت همگانی می‌­باشد.

 


وب سایت اختصاصی  روز جهانی آب 2022:  World Water Day 2022

سبد خرید